25 March 2009

130309

Salam semua... Rasanya sudah ramai yang tahu aku baru saja selesai melangsungkan perkahwinan pada minggu lepas. Dah banyak gambar2 perkahwinan kami tersebar luas di seluruh pelosok dunia siber (hehehe perasan glemer kejap)... Aku pun takde idea nak karang ayat panjang2 jadi eloklah kalau aku buat karangan bergambar saja. Lagi pun aku tahu konsep begini lebih digemari ramai sebenarnya. Kes kes kes...

Namun sebelum aku memulakan karangan bergambar ini, aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada mereka; Jiang & Fatin, JM, Ima, IU dan Halym sekeluarga yang sudi menghadirkan diri ke perkahwinan kami walaupun lokasinya agak jauh. Kalau korang kahwin nanti insyaAllah aku akan sedaya upaya menghadirkan diri (Halym berkecuali dalam hal ini.. Hehehe..) Dan tidak lupa juga kepada mereka; Manda, Sis Misty, Bedah, Honeydew, PJ, Minah, Joyah, Cuke, Abe G, Marts, Huzzy, Ajipp, Kak Tie, Kutus dan semua (kalau ada yg tertinggal nama harap ampun... huhuhu daya ingatan aku semakin berkurang..) yang telah menghantarkan ucapan dan hadiah sebagai pengganti diri kerana tak dapat menghadiri majlis tersebut. Takpe aku faham komitmen lain dan faktor geografi serta pemilihan hari membataskan kehadiran semua. Ingin juga aku ucapkan infiniti terima kasih kepada ibu bapaku, ahli keluargaku, sanak saudara, keluarga sebelah isteriku dan jiran2 serta semua yang terlibat dalam membantu melancarkan majlis perkahwinan kami. Hoh macam ucapan menang anugerah pulak. Ekekeke... Eh terpanjang le pulak sessi penghargaan ni.. Kui kui kui...

Untuk tidak membuang masa, marilah kita sama2 menghayati gambar2 yang akan dipaparkan di skrin komputer anda. Hahaha macam soalan kuiz le pulak.

Ini adalah saat2 awal sebelum aku mencemaskan diri depan tok kadi. Dengan permulaan langkah kanan keluar dari rumah, aku membuat muka konfiden keluar dari rumah untuk menuju ke rumah pengantin perempuan.
Masa ni dah sampai kat depan rumah pengantin perempuan. Kelihatan kedua ibu bapaku mendahului anak terunanya yang sedang gigih menahan nafas untuk mengawal pengembangan perut supaya tidak kelihatan boroi di dalam kamera. Hehehe..
Dengan penuh sopan dan ayunya aku pun duduk atas alas kaki eh alas nikah (belasah je kasi nama)... Tok kadi dah ada kat depan aku sebenarnya pasal aku datang tepat pukul 4 tapi tok kadi datang awal dari tu. Konon bajet tok kadi datang lewat le.. Muehehehe saat2 cemas akan bermula...
Untuk mengaburi mata hadirin, aku cuba mengaplikasikan teknik ketawa riang bersama tok kadi demi mengurangkan tahap kecemasan.
Memula tok kadi nak tengok duit mas kahwin dulu. Setelah berpuas hati dengan jumlah duit yang disediakan, barulah upacara akad nikah akan dijalankan. Masa ni entah berapa kali dah aku telan air liur masa tok kadi sedang membacakan khutbah nikah..
Masa tok kadi genggam tangan tu, jantung aku sudah mula berdegup kencang. Tapi mujurlah tok kadi agak bersahaja dan tidak menanyakan soalan yg pelik2 seperti berapa banyakkah butiran manik yg terdapat pada kotak duit mas kahwin jadi debaran itu agak berkurangan. Terima kasih tok kadi.. Heeee..
Aku jugak bernasib baik sebab tok kadi kasi jawab secara "open book" jadi kalau agak2 terlupa skrip boleh le rujuk nota kat bawah tu.. muehehehe.. Sebaik saja tok kadi membacakan akad nikah dan menggoncang tangannya, aku pun dengan pantas menjawab sambil mengawal pitching dan falsetto supaya jelas kedengaran di telinga para saksi. Dengan sekali lafaz saja termeterailah sudah ikatan yg sah antara dua insan.. Perghh ayattt...

Selesai sudah upacara akad nikah. Maka tok kadi pun membacakan doa sambil aku mengaminkan dengan penuh khusyuk dan tawadhuk. Ekekeke...

Aku diarahkan untuk membaca ikrar pengantin (errr aku lupa sebenarnya istilah yg betul.. hentam saja le..) dengan kuat dan jelas. Heh rasa macam baca teks ucapan masa zaman sekolah lak.. keh keh keh...

Kelihatan aku sedang gigih berusaha menandatangani borang perkahwinan sambil menahan pernafasan sekali lagi kerana halangan perut yg tidak mengenal belas kasihan.. hahaha..

Tok kadi menyerahkan surat nikah sementara sebelum yg betul punya siap dalam tempoh sebulan. Kira pencegah maksiat takleh buat apa2 le kalau ada surat ni.. Muahahaha...

Sessi pembatalan air sembahyang. Sepatutnya ada gambar aku pakaikan pengantin perempuan gelang tangan tapi entah macam mana boleh tercicir pula. Mungkin jurugambar tengah makan kot masa ni.. hehehe jadi ini adalah gambar pengantin perempuan menyarungkan cincin ke jari pengantin lelaki. Mujur le muat cincin tu.. ekekeke

Kelihatan pengantin perempuan agak malu2 nak mencium tangan pengantin lelaki. Atau mungkin dia dapat mengesan bau belacan pada tangan aku.. Wakakaka

Pose istimewa daripada pasangan pengantin. Syukurlah majlis akad nikah ini berjalan dengan lancar tanpa sebarang kesulitan. Selepas ini majlis kenduri dan majlis bertandang pula akan menyusul. Nantikan entry seterusnya yg entah bila aku boleh hasilkan. Ekekeke...

18 komen:

JM said...

ahahahahah
guling2 aku bace n3 ko ni la gabanz

vagg. said...

gabanz gileeeeeeeeee
ahahaha adehhh.

mencikkkkkkkkkk
ko kira butir manik tuh brape gabanz
lepas tuh baru lafaz smula hahaha

iu said...

ekekeke lawak2

che^amad said...

>>JM: ko jangan guling lebey2 jm.. nanti zul tgk ko guling terus rejek.. wakakaka

>>Vagg: tak sempat kire le.. kecemasan mengatasi segalanye.. kui kui kui

>>IU: heeee saje test skill mengarang.. ekekeke

strawberi said...

aduii..gelak je aku baca..kuikui..tahniah la wehh

LoveHaterZ said...

buat lawak ngok ngek la hang ni gabanz.. hahaha!

lomang said...

tk terlambat rasanya nk ucapkan selamat pengantin baru kt gabanz,jgn rancang2 maa,kasik express aarr,wakaka

Ammal said...

Selamat pengantin Baru Gabanz... semoga bahagia sehingga ke akhir hayat...

che^amad said...

>>minah: maceh puan minah.. jadik ke dtg jumpe panten dah tak baru? ekekeke

>>ima: hehehe aku lom wat lawak ngik ngak nguk lagi tuh...

>>lomang: hehehe tenkiu lomang.. lom lambat lagi.. ada tempoh setahun nak wish.. wakakaka

>>ammal: hai ammal.. mekaceh utk wish itu.. lama tak nampak (padahal aku yg low profile.. ekekeke)

Anonymous said...

Salam! Sbg seorg yg mengenali kau, ku ucapkan Selamat pengantin baru dan semoga dirahmati kedua2 pengantin.

Kau ingat aku tak bleh hidu nasi minyak kau eh? walaupun jauh nun di terengganu...hahahaha

Errrr...aku masuk rumah (sesawang) pengantin baru dan beri salam tapi aku bertangan kosong le....cabuuuuttt....hahaha

Hingga bertemu dilain kali Marlb

Misz HoNey said...

hoh...xsangka ada entry baru..wkakakkaa

takat bc nota..skalik lapaz...xgentel langsung (pdhal kedengkis..laki aku kne akad 2 kali..wakakka)

bab tahan penapasan kate kontrol pewot tu....aku xcaye ko kontrol..nmpk cm saje jek kembang2kn pewot tu..wakakaka

papepon...dh kawen abg aku sorg neh..yeahooo..

moga bahagia dgn isteri tersyg smpai akhir hayat...

dr manda sefamily yg comey dan baik ati...

ekekke

strawberi said...

jadikla aku dtg..insya allah 6 jun nnt tawww...sila msk sedap2..mueheheh

che^amad said...

>>marlb: tenkiu marlb.. hehehe sorry tak sempat nak kasi kad le.. takpe bab hadiah tu kalo nak pos kemudian pun takpe.. muehehehe

>>mandot: aku tau ko mmg selalu dengkis dgn abg ko yg berhati tulus dan inesen neh.. wakakaka
apa2 pon, maceh mandot..

>>minah: ok minah nanti kitorg tgk diari hidup kitorg pada tarikh yg tersebut itu dah full ke belum.. hahaha

Jeng!Jeng!Jeng! said...

Tahniah Jib!!! Selamat Pengantin Baru...macamana?... Sedap rasa??? huhuhuhu

Axl said...

wakakakakakaka sengal jugak walopon dah bergelar sowami..mencikkkkk

JiaNg said...

weh aritu kat umah ko aku tertinggal payung, sila pulangkan, jangan wat rete ok..huhuhuhu

rina is pink is sugitani said...

comelnye gabanzzzzzzzzz

che^amad said...

>>Jeng3x: terima kasih..

>>Axl @ Halym: waaa sejak bila lak ko jadik vocalist GnR neh lym? wakakaka

>>Jiang: alaaa kira halal le tuh.. masuk dalam pakej hadiah perkahwinan.. wakakaka

>>pink: maceh pink.. baru ko tahu aku mmg comel.. org lain dah lama tahu.. muahahaha gelak riak...