17 January 2007

Nostalgia Alam Persekolahanku - Part 4

Setelah sekian lama tenet opis aku problem, akhirnye berjaya jugak haku menghapdet blog aku yg dah bersawang neh.. Percayalah alasan aku neh.. Bukan rekaan semata² tawww.. wakakaka...

Kali neh aku nak citer pasal asrama plak atau nama glemer hostel.. ekekeke.. Banyak kisah pelbagai rasa yg berlaku di sini.. Tapi mostly mesti le yg manis² lebih dikenang.. Yg pahit tu simpan dlm recycle bin ler.. Hehehe..

Masa form 1 kami semua ditempatkan dlm satu blok. Time tu semua muka kanak² riang lagi ler.. Heheheh.. Time neh ler baru nak kenal member² yg datang dari seluruh pelosok Malaysia.. Aku pon kira inilah baru pertama kali keluar dari negeri kelahiranku Terengganu.. Time tu lidah masih keras makang ikang singgang dalang pinggang.. wakakaka...

Pehtu bila dah naik form 2 semua dah dipindahkan mengikut house.. Dalam house neh ada form 2, 3, 4 dan 5.. Aku umah Hijau.. Time neh house aku memang power dalam sukan.. Kalau acara sukan memang house aku le yg memonopoli.. Cewahh kataku ala² berlagak.. Form 2 jugak dikenali sebagai zaman kerahan tenaga (istilah paling sopan aku guna) kerana semua keja² akan diserahkan pada kitorang seperti cuci jamban, basuh baju senior, amik air kat water cooler, collect makanan kat dining hall wat balik dorm utk senior yg malas nak pegi, pegi beli makanan kat kantin (mujur le house aku tak jauh sgt dari kantin) dan mcm2 lagi ler.. Ia dah jadi macam tradisi sebab bila naik form 3 dah kurang kerahan tenaga neh.. ekekeke.. Dalam ati dah pasang niat nak balas dendam bila naik jadik senior nanti tapi langit tidak selalu cerah.. Huhuhu...

Nawaitu nak membalas dendam kat junior punah apabila naik ke form 3 kerana sistem hostel telah ditukar kepada batch balik.. Maka kami kembali seperti hidup di form 1.. Takkan nak soh batch sendiri wat keja² kerahan tenaga.. So kena le wat keja pengemasan hostel sendiri.. Kalau dak masa neh form 2 le yg patut kena buat semua tuh... Tapi keja pengemasan hanya dijalankan seminggu sekali aje iaitu pada hari Ahad kerna ada inspection yg dibuat oleh warden.. Takde le kena kemas hari² macam zaman form 2 dulu.. Hehehe.. Time neh jugak adalah tahun terakhir exam SRP akan dilaksanakan.. Kira batch aku yg last ler.. Bebudak zaman pehtu hanya kenal PMR aje.. ekekeke.. Mujur le aku dapat result yg ok jugak.. Kalu dak mesti kena tendang kuar dah.. wakakaka..

Zaman form 4 jugak dikenali sebagai zaman honeymoon sempena baru pas menghadapi exam SRP so takkan le nak belajar siyes kot pehtu.. Rileks sket le kununnye.. Aku pon terikut² jugak le dgn tema honeymoon tu sampai prestasi menjunam sket tapi masih dlm kawalan.. Tapi takde le aku nakal sgt cuma belajar dgn tahap kemalasan yg cemerlang.. ekekeke.. Kepada adik² yg baru masuk form 4 tuh jgn le ikut tabiat yg tak elok neh kelak menyesal di kemudian hari.. Kataku memberi nasihat ala kadar.. Kes kes kes

Dan akhirnye tiba le ke penghujung tahun aku akan bersekolah di sini.. Dan kami masih bersatu duduk di bawah satu bumbung hostel selama 4 tahun.. Bermacam ragam dan kerenah dapat dilihat dgn jumlah student dlm 100 lebih.. Dari rupa kanak² ribena masa form 1 hingga jadik mcm lelaki melayu terakhir bila dah naik form 5.. Dari tadak mulu hingga ada mcm2 mulu.. wakakaka.. Tekanan jugak lebih dirasakan kerana tahun neh ler nak kena amik exam SPM.. Semua dah kurangkan aktibiti2 sosial dan menumpukan pada pembelajaran.. Cikgu pon makin kerap adakan kelas tambahan dan latih tubi yg konsisten.. Terima kasih pada semua guru yg tak kenal penat lelah memberikan tunjuk ajarmu sifu sehingga kami semua berjaya menduduki exam SPM dgn penuh keyakinan.. Takde le pulak yg kena histeria pasal tekanan perasaan masa amik exam tu.. Wakakaka.. Dan selepas itu, saat yg paling dimencik adalah perpisahan.. Masing² akan membawa haluan diri sendiri lepas keluar dari sekolah tuh.. Entah bila ada peluang utk duduk sekali beramai² seperti zaman persekolahan.. Walaupon kami ada jugak membuat gathering tapi hanya sebilangan aje yg mampu hadir.. Maklum ler faktor komitmen dan lokasi memainkan peranan jugak utk mereka hadirkan diri..

Huhuhu panjang le plak entry aku kali neh.. Agak² leh kaber takyah hapdet 2 minggu dak? wakakaka.. Nanti kalu ada kesempatan aku tepek le plak pic dari koleksi peribadi.. Cewahh.. Buat masa neh tenet masih slow utk aku upload pic² tersebut.. Ekekeke...

0 komen: